Hmm...
Spikningen är annat från motorknack.
Samma symptom men har olika ursprung.
Glödtändning innan tändtillfället kan va orsakat av för varmt stift. Glödande elektrod på stift, kan ge denna knackning med, har varit med om det vid ett par tillfälle o då är det bara o byta typ av tändstift. Inget annat funkar.
Man avhjälper dessa på olika sätt med... Det är två symptom olika från varandra.
Knackning kan avhjälpas så som de beskrivit, men det hjälper inte då det är spikning.
Hade stora bekymmer med en Fiat Uno Turbo som kom in på Bosch när jag jobbade där. Denna hade forit runt på en massa verkstäder o hos specialister hit o dit tills den kom dit eftersom det var Bosch bränsle o tänd styrnings system. Otaliga timmars tester o felsökning, många tim. prokörning o till sist visade det sig att squish volymen var sänkt för att få lite högre komp av en verkstad som skulle hotta upp den lite i effect.
Efter att detta konstaterats o avhjälp med lite tjockare topplocks packning än normalt o ny optimering av systemen gick den som den skulle med laddtryck på 0.9. den gick upp längre, men sattes där. Vid test upp äver 1,8...
Avsevärt högre än det var tänkt.
Med lite bättre oktan kan kompressions trycket ökas utan självantändning.
Oktan talet är en klassning baserat på hur hög ångpunkt i förhållande till flampunkt o i vilket tryck det är självantändande i.
Detta är dock den enda fördelen....
Here you go Stig.
Knock your self out!
Pinking or spark knocking is different from dieseling.
Same symptoms but different cause.
Ignition by incandescence can be caused by too hot a sparkplug. A glowing hot plug can cause this form of dieseling, in which case all there is to do, is to change to a different type of plug. Nothing else helps.
You cure these faults in different ways..........the are completely different symptoms.
Dieseling can be cured as described, but that won't work against pinking.
We ha d big problems with a Fiat Uno Turbo at Bosch, when I worked there. It had been on the circuit to different shops and specialists here and there before it ended up with us, because it was fittet with Bosch fuel and ignition systems. After innumerous hours of testing and faultfinding and many hours of testdriving we finally found out that the Squish volume had been lowered in order to get a higher compression ratio by a tuning shop, trying to beef the car up.
After finding this out and repairing it by fitting a thicker head gasket and optimizing the systems, the car ran as it was supposed to with a feedpressure of 0,9. It would go up higher, but was set to that. In tests it went to over 1,8.....
A lot higher than originally intended.
With a little better octane the compression can be raised without self-ignition.
The part about octane number I can't translate, because I simply don't get it, myself.
Damn, those swedes are longwinded